Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE-kablar - skillnad?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Jag håller på att felsöka en dator som startar om typ var tredje dag, den senaste tiden. Har bytat hårddisk, minne och nu sist IDE-kabel till den andra hårddisken som jag satte dit istället.

 

På IDE-kabeln som satt tidigare tittade jag lite närmre på. Då såg jag att det stod med liten text 150v och den andra 300v som jag satt dit nu. Min fråga är det någon skillnad på dessa IDE-kablar?

 

300v följde med datorlådan har jag för mig när jag byggde datorn för ett halvår sedan. Men jag valde istället en IDE-kabel(150v) från min gamla IBM Aptiva som jag plockat delar från innan jag slängde chassit. Processorn i Aptivan -97:a var på 150Mhz. Nätaggregatet var säkert inte så fasligt grymt i styrka heller. Min nuvarande har ett 300w nätaggregat. Om nu IDE-kablarna kan ha något med det att göra. Kanske omstartsproblemet är löst nu?! *hoppas*

 

Dum fråga kanske, men jag funderar på det där.

Kul att höra svaret på gåtan.

 

--

/Stefan.E

 

Ordet Data betyder: Dubbelt Arbete Till Alla

 

[inlägget ändrat 2002-03-09 19:06:46 av Stefan.E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika sorters ide kablar.

De nyare för högre överförings hastigheter (ata66 och uppåt tror jag) har 80 ledare, de äldre har 40 ledare. Båda har samma kontakter, men det ligger en skärm mellan varje ledare på de nya.

Båda går bra att använda, men den äldre typen ger lägre överföringshastighet (för diskar som stöder ata66 eller ata100). Vilken eller vilka sorter dina är kan jag inte veta men en sladd från -97 är av den äldre typen.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-13 04:54:19 av Grueder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...